بیمارستان امام رضا اردل
۱۴۰۳/۶/۱۸
دستورالعمل های بیمارستانی اجرایی واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:1 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

هدف :

هدف از تهیه این دستورالعمل ارائه بر نامه های مرتبط با ارائه آموزش های خود مراقبتیی به بیماران به منظور کاهش مدت زمان بستری و هزینه های بستری ، پیشگیری از مراجعه مجدد بیماران به مراکز درمانی و همچنین توانمند سازی بیماران و خانواده های آنان در مورد رفتارهای بهداشتی و انجام موارد فعالیتهای خود مراقبتی در راستای ارتقاء سطح سلامت آنان می باشد

تعاریف:

آموزش به بیمار فرآیندی است که فرصت های یادگیری را برای بیمار و خانواده وی در زمینه بیماری ، درمیان و افزایش مهارت ها فراهم می کند

خودمراقبتی مجموعه ای از اعمالی است که فرد به صورت اکتسابی، آگاهانه و هدفدار برای خود، فرزندان و خانواده اش انجام میدهد تا از لحاظ جسمی، روانی، اجتماعی سالم بمانند و همچنین در صورت ابتلا به بیماری و بستری در بیمارستان براساس آموزشهای دریافتی در حین بستری و پس از ترخیص از سالمت خود و خانواده اش حفاظت نماید.

مهارت مسئول:

آشنایی با بیماریها و نحوه مراقبت های پرستاری آگاهی به روش های آموزش به بیمارآشنایی بانحوه تکمیل فرمهاوانجام اثربخشی آموزشی

رئیس بخش ، سرپرستار بخش ، سوپروایزر آموزشی ، مسئول آموزش بیماران ، سوپروایزرهای بالینی ، مسئول آموزش همگانی ، پرسنل پرستاری بخش های درمانگاهی/درمانی ، پاراکلینکی »آزمایشیگاه، تصویربرداری،

امکانات شامل:

کتابچه های راهنمای بیمار پمفلتهای آموزشیفرمهای آموزش به بیمار) حین بستری و زمان ترخیص(

شیوه انجام کار/شرح اقدامات

برنامه ریزی

*برنامه ریزی جهت اجرای آموزش سالیانه و شیوه ارائه آموزش به بیمار و برنامه های آموزشیی قابل انجام و مناسب برای هر بخش و ترتیب در کمیته آموزش به بیمار

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

مراقبتهایعمومیبالینی

تعداد صفحات:2 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

*برنامه ریزی جهت تعیین حالت و بیماریهای شایع و ارائه به مسئولین آموزش به بیمار بخش ها جهت تهیه و تدوین برنامه آموزشی جامع جهت موارد شایع در هر بخش

*ارائه آموزش به بیمار برحسب اولویت آموزشی بیمار در بدو پذیرش ، حین بستری ، حین ترخیص و پس از ترخیص توسط پزشک،پرستار و در صورت نیاز کلیه کارکنان بالینی

نحوه ارائه آموزش

ارائه آموزش به بیماران با استفاده از ابزارهای آموزشی آموزش چهره به چهره ، کار گروهی، فیلم و پوستر ، پمفلت و سایر رسانه های آموزشی

پرستار مسئول بیمار و در صورت نیاز کلیه کارکنان بالینی در هر شیفت با توجه به ارزیابی آموزش ارائه شده و بر اساس کد های ضروری آموزشی که برای هر گروه تعیین شده است و پس از تعیین اولویتهای آموزش بیماران، اقدام به ارائه آموزش و ثبت آن نماید .

3-تکمیل مستندات آموزشی :

مستندات آموزشی شامل فرم آموزش به بیمار و خانواده زمان بستری ، فرم آموزش به بیمار حین ترخیص و فرم های مربوط به پیگیری های پس از ترخیص ) بر اساس شرایط هر بخش می باشد .

نحوه تکمیل فرم ها و آموزش به بیمار در بخش های بالینی بدین شرح می باشد

3-1جدول الف:

3-1-1 آمادگی یا انگیزه جهت یادگیری :

در این آیتم بایستی توجه و اشتیاق بیمار نسبت به امر آموزش راسنجیده و بر اساس این مقیاس آمادگی وی در سه سطح بالا، متوسط و پایین را مشخص کنید

*آمادگی جهت یادگیری سطح پایین:منظور از آمادگی سطح پایین ، هنگامی است که بیمار به علت مشکالت جسمی و روحی مانند کاهش سطح هوشیاری، درد، اضطراب و ... قادر به تمرکز و دریافت آموزش ها نمی باشد

*آمادگی جهت یادگیری سطح متوسط:منظور از آمادگی سطح متوسط، هنگامی که بیمار از شرایط جسمی قابیل قبولی برخوردار است اما به دلایلی مسائلی مانند نگرانی در مورد فرایند درمان، نگرانیهای مالی و ... به دریافت آموزش اهمیت نداده و انگیزه لازم را برای یادگیری ندارد

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:3 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

*آمادگی جهت یادگیری سطح بالا:منظور از آمادگی سطح بالا هنگامی است که بیمار از شیرایط جسمی قابل قبول برخوردار بوده و انگیزه لازم برای دریافت آموزش را نیز دارد

3-1-2 یادگیری توانایی :

منظور از توانایی یادگیری میزان هوشیاری بیمار و عدم وجود اختالالت روحی روانی که مانع اجرای آموزش به بیمار می شود است

3-1-3-میزان تحصیلات:

بسته به اینکه مواجهه شونده بیمار یا همراهان وی باشند بایستی سطح سواد آنها در آیتم مربوطه قید کنید

. 3-1-4 روش آموزشی مورد علاقه بیمار

بایستی در این آیتم متدهای آموزشی موجود در بخش ، جهت بیمار را آماده و به وی ارائه کنید که بیمار خودش بتواند از بین روشهای خواندن مواد نوشتاری پمفلت ،جزوه و...مولتی مدیا فایل های صوتی،نمایش فیلم و... چهره به چهره ، روش مورد نظرش را انتخاب نماید

3-1/5 موانع آموزشی :

همواره در اجرای آموزش به بیمار موانع و مشکلاتی پیش روی کارکنان بهداشتی وجود دارد. ذکر این موانع کمکی میکند که با جستجوی راهکارهایی امکان غلبه نسبی یا کامل بر این موانع فراهم گردد. این موانع شامل سن، زبان گفتاری، انگیزه، اختالالت دید و اختالالت شنوایی، تفاوت های فرهنگی، مشکالت احساسی و روحی روانی، اختالالت شناختی، مشکالت مادی تفاوت های مذهبی، شدت یا مرحله بیماری، سطح تحصیلات میباشد.

3-1-6نیازهای آموزشی عنوان شده توسط بیمار بر اساس اولویت

از آنجا که ارائه آموزشها بر اساس احساس نیاز بیمار به یادگیری یک مورد یا موارد خاص قادر اسیت میزان یادگیری را افزایش دهد،بهتر است در ابتدا به سوالات ذهنی بیمار پاسخ بدهید در این قسمت از فرم، اولویتها و ترجیحات بیمار را بررسی کنید تا در اولویت اول آموزش قرار گیرد.

آدرس و شماره تلفن:

در این قسمت بایستی به بیمار توضیح دهید که علت اخذ آدرس و شماره تماس جهت پیگیری احتمالی آنان پس از ترخیص می باشد

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبتهایعمومیبالینی)

تعداد صفحات:4 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

3-2جدول ب:

3-2-1-جهت ارائه آموزش های یکسان و جامع به بیماران هر بخش فرم تعیین حداقل های آموزشی توسط رابطین آموزش به بیمار بخش تکمیل و پس از بررسی سوپروایزر اموزش سلامت توسط مدیر پرستاری به بخش جهت اقدام ابلاغ شده است.

3-2-2-در زمان ارائه آموزشها ، با توجه به اینکه کد های ضروری و حداقل های آموزشی بخش تعیین شده اند ، پرستار مسئول بیمار باید بر اساس نیاز بیمار و اولویت های اموزشی تعین شده ، در زمان مناسب شیفت کاری باید یکی از کدهای زیر را انتخاب کرده و در مورد آن اطاعات مناسب را به شیوه مناسب در اختیار بیمار قرار دهید یا اگر بیمار سوالی از شما می پرسد، در قالب یکی از کدهای زیر به وی جواب دهید

الف ) آموزش بدو پذیرش کدهایA

آموزش های بدو پذیرش کدهای گروه A در قالب ی پمفلت خوش آمدگویی و یا کتابچه راهنمای بیمار توسط پرستار مسئول بیمار به وی ارائه می شود . شرح کد های این قسمت کد های A شامل موارد زیر است

*کدA1معرفی بخش و خدمات غیر درمانی

*کدA2قوانین کلی موجود در بخش و بیمارستان

* کدA3معرفی تیم پزشکی

* کدA4منشور حقوق بیمار

* کدA5نحوه رسیدگی به شکایات

*çکدA6توجیه هزینه های درمان و بیمه

ب ( آموزش های حین بستری کدهایB

کد1Bنوع بیماری و نحوه درمان و مراقبت

توضیحات مختصر در خصوص بیماری و روند درمان و مراقبت های مربوطه توضیح در مورد فرایند بیماری ، سیر بیماری و .... علائم و نشانه ها:

کدB2میزان ، مدت،زمان ، نحوه صحیح مصرف و عوارض دارو آگاه نمودن بیمار از چگونگی مصرف داروهای مصرفی روزانه عوارض مهم دارو

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:5 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

آموزش کلی در مورد چگونگی اثر دارو بر بیماری)بسته به سطح تحصیلات بیمار

کدB3 تداخلات غذا و دارو

داروهایی که مصرف همزمان آنها با برخی غذاها ایجاد عارضه و تداخل می نماید

کدB4 میزان فعالیت

:CBRاستراحت مطلق

RBR استراحت نسبی

*میزان و زمان شروع فعالیت های بعد از عمل

OOB خروج از تخت

*ورزشهای و فعالیت های مناسب در هر بیماری

*پوزیشن ها

کدB5 تغذیه و رژیم غذایی

*نوع تغذیه

*کم نمک ، کم چربی ،پرفیبر،پر پروتین،مایعات فراوان،مصرف کم مایعات

*رعایت رژیم غذایی توسط بیمار

*تحمل رژیم غذایی توسط بیمار

*تعریف رژیم غذایی : پرپروتئین ، پرکالری ، قلبی ،دیابتی ، بعد از عمل ، مایعات ، سیروز کبیدی ، کلییوی ،سوختگی و

*تغذیه در شیر دهی در بخش های زنان و زایمان

کدB6 ایمنی یا احتیاطات

*نحوه مراقبت از اتوالت : درن ها ، مانیتورینگ ، بگ ادراری ،سرم ها و....

*نکات ایمنی : side Bed ، پیشگیری از صدمات ناشی از کاهش فشار خون وضعیتی و ...........

*خود مراقبتی نسبت به دریافت دارو

کدB7 مدیریت درد

*روش های غیر دارویی تکنسین های آرام سازی ، انحراف فکر ، پوزیشن ها و….

*روش های دارویی

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:6 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

کد B8 اقدامات تشخیصی ، درمانی و آزمایشات

*شرح چگونگی انجام پروسیجر یا آزمایش

*آمادگی هاو مراقبت های قبل از پروسیجر هاآزمایش تعیین سطح دارو

*آمادگی هاو مراقبت های بعد از پروسیجر هامراقبتهای بعد از بیوپسی کلیه یا کبد

*هدف از انجام پروسیجر

*برائت و رضایت از هرگونه اقدامات تشخیوی و تهاجمی

کدB9 نشانه های خطر حین بستری

*درد، خونریزی، تب، اسهال و

*عوارض دارویی، حساسیت دارویی و .....

کدB10 عدم مورف دخانیات

*هدف از عدم مورف دخانیات

*نحوه ترک و عدم مصرف

کدB11 مراقبت های قبل و بعد از عمل

*رژیم غذاییNPO

*فعالیت

*پوزیشن

*مراقبت از زخم ناحیه عمل

*مراقبت از اتصالات

کدB12 مراقبت از زخم

*پیشگیری از عفونت ها

*پوزیشن ها

*علائم زخم بستر و

*مراقبت از پانسمان و دفعات نیاز به تعویض پانسمان

*علائم زخم عفونی و

بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

 

تعداد صفحات:7 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

کد 13 Bمسائل بهداشت فردی

*شستشوی دست ها

*شستشوی دهان و دهان شویه

*استحمام و شیو ناحیه عمل

*کنترل عفونت

کدB14 خواب و استراحت

*در صورت وجود مشکل ارائه راهکارها جهت بهبود خواب و استراحت

*روش های ذخیره انرژی در بیماران عدم تحمل فعالیت

*مدیریت خواب عدم خوابیدن در طول روز

کدB15 الگوی دفع

*راه های پیشگیری از یبوست

*مورف مایعات بیشتر در زمان شکم روی بیشتر از حد معمول

*بررسی وضعیت ادراری و پیشگیری از عفونت و ...........

کدB16 روش های جایگزین درمان

*روشهایی که می تواند جایگزین درمان بیماری شوددرمان دارویی یا درمان جراحی و

کدB17 پیامدهای احتمالی ناشی از درمان

*عوارض و پیامدهایی که بعد از درمان بیماری امکان دارد جهت بیمار ایجاد گردد به عنوان مثال: عفونت های محل عمل،خونریزی

کدB18 سایر موارد

*در این قسمت بایست بر اساس تخصص بخش، موارد آموزشی مورد نیاز توسط سر پرستار بخش اضافه گردد و تحت عنوان کد B18 در این بخش مشخص گردد به عنوان مثال در بخش های زنان و زایمان

نحوه ی مراقبت از نوزاد ,بخش های دیالیز و...

مراقبت های خاص بخش در غالب کد مذکور مشخص و در فرم آموزش به بیمار گردد.

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:8 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

ج- آموزش های زمان ترخیصکدهایC

کدC1زمان مراجعه به پزشک

اعلام زمان و مکان مراجعه به پزشک

کدC2داروهای پس از ترخیص

*نحوه مورف داروها

*عوارض احتمالی و مهم داروها

*تداخالت دارویی و تداخالت غذا و دارو

*شناخت نام داروها توسط بیمار

*محل نگهداری داروها

کدC3برنامه خود مراقبتی و تکنی های بازتوانی در منزل

مراقبت از زخم

*بهداشت فردی

*فعالیت ها و ورزش ها

*شروع مجدد محدوده فعالیت جنسی

کدC4تغذیه پس از ترخیص

*رژیم غذایی مناسب پس از ترخیص

کدC5فعالیت های پس از ترخیص

*زمان از سرگیری فعالیت های طبیعی

*شروع مجدد فعالیت حرفه ای و شغلی

*میزان محدودیت در فعالیت

کد C6 نشانه های خطر پس از ترخیص

*علائم هشدار دهنده که بایستی با بروز آنها سریعا" به پزشک مراجعه نماید

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:9 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

کد C7چگونگی دستیابی به مراقبت های اورژانس

*تلفن های تماس اضطراری که در صورت بروز علائم هشدار دهنده بیمار می تواند با آن تماس بگیرد

*در زمان اضطراری به اورژانس یا مرکز بهداشت مراجعه کنددر هر شهر یا روستایی که باشد

کدC8 آدرس منابع و آدرس مراکز و سایت های آموزشی

*در انتهای مطالب آموزشی ارائه شده به بیمار، منابعی جهت مطالعه بیشتر به بیمار و خانواده وی معرفیی می گردد

. 3-3 جدول ج: این جدول در قسمت پشتی فرم آموزش به بیمار تعبیه شده و شامل قسمت های زیر می باشد که در هر نوبت ارائه اموزش به بیمار طبق حداقل های اموزشی تعیین شده در بخش بایستی توسط پرستار مسئول بیمار تکمیل و مهر و امضا ء گردد

تاریخ و ساعت آموزش

*در این آیتم بر اساس اینکه آموزش های لازم در چه تاریخ و زمانی به بیمار ارائه شده اسیت، سیاعت و تاریخ را قید کنید. کد محتوای آموزشی

*با توجه به کدهای B فرم آموزش به بیمار و کدهای ضروری که در هر بخش موجود است و همچنیین بر طبق اولویت بندی نیاز آموزشی هر بیمار ، ی کد آموزشی مناسب و مورد نیاز بیمار انتخاب و با استفاده از برنامه مدون به بیمار آموزش دهید

*این آموزش باید کوتاه و با تاکید بروی نکات ضروری انجام شود و با مطالب آموزشی چاپی از قبیل پمفلت و کتابچه تکمیل کنید و سپس در فرم کد آموزش بت نمایید.مثال :کد B13

توضیح مختصر

*در این قسمت ، برگه خیلی خالصه نوشته میشود که چه چیزی به بیمار آموزش داده شده است. البته از کلی گویی باید پرهیز گردد و اموزش ارائه شده بر اساس حداقل های تعیین شده در بخش به بیمار ارائه گردد و حداقل رئوس مطالب ارائه شده را ثبت کنید

یاد گیرنده

*میتواند خود بیمار یا همراه یا هر دو باشند. در خانه مورد نظر تیک بزنید.

روش آموزش

*نحوه ارائه آموزشها بر اساس روش تدریس منتخب پرستار یا علاقمندی بیمار میتوان به صورت چهره به چهره باشد یا ارائه مطالب چاپی یا هردو، که روش آموزشی را نیز باید تیک بزنید.

ارزیابی و برنامه ریزی آموزشی *پس از اتمام آموزش حتما از بیمار بپرسید که آیا مطالب را درک کرده و مطمئن شوید دچار سوء تفاهم یا سوء برداشت نشده است و بعد از اطمینان از درک صحیح مطالب ، قسمت ارزیابی و برنامه ریزی آموزشی درک آموزش تیک زده و در غیر این صورت قسمت عدم درک آموزش تیک بزنید.

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:10 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

           

*در شیفتهای بعد دانسته های بیمار توسط دیگر همکاران پرستار مسئول بیمار در هر شیفت ارزیابی شود و اگر بیمار نتواند پاسخ مناسبی دهد ، این نشان دهنده عدم درک بیمار از مطلب آموزشی است . پس مجددا همان مورد را آموزش داده و درقسمت ارزیابی و برنامه ریزی آموزشی عدم درک آموزش را تیک بزنید0

*این روند تا رسیدن به درک کامل و صحیح بیمار در مورد همان آموزش ادامه خواهد داشت.

مهر و امضاء آموزش دهنده

*این قسمت بایست توسط فرد آموزش دهنیده اعم از پزشک ، پرستار ، کارکنان

. 3-4 جدول د:

این جدول در زمان ترخیص بایست به امضاء و ا ثر انگشت بیمار یا همراه بیمار برسد.

4.پیگیری های پس از ترخیص

پیگیری های پس از ترخیص در راستای فعالیت های آموزشی خودمراقبتی بر اساس سیاست بیمارستان انجام می شود

5.سیاستهای آموزشی بیماران

5-1شناسایی، نیازهای آموزشی بیماران

*از طریق تشکیل کارگروه آموزش به بیمار در هربخش شامل رئیس بخش ، سرپرستار ، سوپروایزرآموزشی ، مسئول آموزش به بیمار

5-2-اولویت بندی نیازهای آموزشی بیماران:

*بعد از تعیین تشخیصهای پرستاری که نیازهای آموزش مددجو را مشخص می کند، پرستار برنامه آموزشی تدوین می کند

5-3-تامین منابع آموزشی و کمک آموزشی مورد نیاز برنامه های آموزشی

*برنامه ریزی و مشارکت در زمینه تهیه پمفلت ها و جزوات آموزشی بر اساس استانداردها و تهیه بایگانی طلاعاتی آموزشی توسط کارگروه آموزش به بیمار

*پیش بینی منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز بر اساس اولویت ها منطبق بر برنامه عملیاتی

5-4-اجرای صحیح برنامه های آموزشی بیماران

*اجرای طرح آموزش شامل استفاده از تمام اصول آموزش و یادگیری مانند توجه به آمادگی و توانایی بیمار، زمان مناسب، سهیم کردن بیمار و خانواده او، روش مناسب با توجه به حیطه یادگیری، وسایل کم آموزشی، سازماندهی موضوعات آموزشی، تکلم با زبان قابل فهم برای بیمار، استفاده از اصول یادگیری مانند اصول تکرار و تقویت، توجه به محیط یادگیری و دریافت بازخوردهای بیمار ، انتخاب محتوای مناسب و اولویت بندی زمان ارائه آن می باشد

 
بیمارستان امام رضا(ع) اردل

(مراقبت های عمومی بالینی)

تعداد صفحات:11 از11

عنوان دستورالعمل : آموزش خود مراقبتی به بیماران در بخش های بالینی

دامنه دستورالعمل : کلیه بخش های بستری و پاراکلینیکی

تاریخ بازنگری بعدی:20/9/1403

تاریخ ابلاغ:20/9/1402

تاریخ بازبینی : 1/9/1402

تاریخ تدوین:19/8/1400

کد سند INS-CC-4

5-5-نظارت بر اجرای صحیح برنامه های آموزشی

*بازدیدهای طبقه بندی شده از بخش های درمانی

*تعیین اثربخشی آموزشی : بررسی و ارزیابی اثربخشی آموزش با تکمیل و تحلیل اطلاعات مربوط به فرمهای رضایتمندی بیماران از آموزش پزشک و پرستار ، ارائه مستندات آموزشی هر سه ماه یکبار ، بررسی نقاط قوت و ضعف

*ارائه گزارشات و تحلیل های مربوط به ارزیابی های انجام شده در کمیته آموزش و اجرای اقدامات مداخله ای / اصلاحی و برنامه های بهبود در قالب مصوبات کمیته آموزش

مستندات مرتبط:

فرم آموزش به بیمار

فرم اموزش به بیمار زمان ترخیص

منابع/مراجع: دستورالعمل نحوه تکمیل فرم آموزش خودمراقبتی توسط پرستار به بیمار دستورالعمل تهیه محتوای آموزشی نظام جامع آموزش سلامت به بیماران

تهیه کننده:

سمت

امضاء

ابلاغ کننده:

سمت

امضاء

محبوبه خلیلی

مترون

دکتر سارا احمدی

ریاست

سمانه شوقی

سوپروایزر آموزشی

تصویب کننده:

سمت

امضاء

شهریار شریفی

بهبود کیفیت

سجاد انصاری

مدیر

معصومه رئیسی

ایمنی بیمار

 

مرضیه ریسی

مسئول بخش

 
تاریخ به روز رسانی:
1403/04/24
تعداد بازدید:
252
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس : اردل - خيابان پرستار - جنب هلال احمر
كدپستي :  8881833965   تلفن : 34344270 -038
دور نگار :  34344276-038
 
تاریخ بروز رسانی 1403/06/17
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal